Explosions In The Sky

Explosions In The Sky - Det bästa post rock-bandet?

Explosions In The Sky var det första post rock-bandet jag kom i kontakt med.
När jag tänker mig ren postrock tänker jag Explosions In The Sky.
Med riktigt härliga slingor som går ihop i varandra och med deras fantasi av att bygga upp låtar gör bandet till något riktigt extra.

Explosions In The Sky kommer från Austin i Texas, USA.
De grundades år 1999, inte alls långt efter att Post Rocken skulle kunna sägas vara grundad. Bandet blev kanske som mest uppmärksammade år 2001 när de lyckades släppa albumet Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever bara några dagar innan terroristattacken den 11 september. I albumet fanns det med en bild av ett flygplan med texten "This Plane Will Crash Tomorrow" ("Detta plan kommer att störta imorgon"). Ett sjukt sammanträffande som gav dem uppmärksamhet.

Bandet består utav 4 medlemmar:



Michael James - bas/gitarr, Mark Smith - gitarr, Munaf Rayani - gitarr  & Chris Hrasky - trummor

Explosions In The Sky har släppt 5 riktiga album.
2000 – How Strange, Innocence
2001 – Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever
2003 – The Earth is Not a Cold Dead Place
2005 – The Rescue
2007 – All of a Sudden I Miss Everyone

Det är inte så många låtar per album men tiden är lika lång som på vilket fullängdsalbum som helst, eftersom deras låtar ofta är riktigt långa.
Det är inte alls ovanligt med låtar som är mellan 8 och 10 minuter.

Förutom dessa album så har även bandet gjort större delen av soundtracket till filmen Friday Night Lights från 2004.
Där hittar man kanske några av deras bästa låtar de någonsin gjort. Soundet är det samma även om det är soundtracks. Men eftersom Explosions In The Sky's
post rock vanligtvis är filmvänlig så är det ingen märkbar skillnad.

Mitt favoritalbum de gjort är The Earth is Not a Cold Dead Place. I detta album hittar man låten "The only moment we were alone" som för tillfället är min favoritlåt.
Jag kommer alltid se Explosions In The Sky som några idoler och jag hoppas de kommer förbi Sverige snart.


Detta år kommer dock bli ett lugnt år för bandet. På deras hemsida skriver dem att året 2010 kommer användas till att skirva nytt material.
Detta medelenade hittar man på deras hemsida:


Welcome to 2010.  We're glad we've all made it this far.

So its going to be kind of a quiet year for us.  Our days will be spent sitting in our little practice space and working on new songs.  We've got a lot of ideas floating around and we're pretty excited.  Now we just need to focus (something which has never been easy for us).  Anyway, thanks for being patient with us over the years.  We truly wish we were a little more prolific, but believe us when we say its not for lack of trying.  We're just slow movers, apparently.  We'll keep you posted and let you know how things are going.

Take care and be safe this year.

Love, Explosions


Om ni av någon anledning inte lyssnat på bandet innan ni läst min blogg så gör det. Och köp gärna deras album.

Kolla även http://www.explosionsinthesky.com

/ Seb

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra blogg!

2010-01-17 @ 14:59:20
Postat av: Linda

Explosions är bara så jävla fint.

måste säga att det inte är något fel på ditt bands två låtar på myspace heller, finns det möjlighet att ladda hem dem?



råkade egentligen komma hit av en slump, googlade på skivomslag och här fanns ju de mesta jag tänkte använda.



jafan, ser att det var ett tag sen det lades in nåt nytt här men kanske att det checkas ibland. och du kan gärna hälsa lina att hon ska få sin hundralapp nästa gång jag drar söderut förresten. den som hon gav mig en gång när vi gick i samma klass.



ha de fint

2010-08-28 @ 21:29:06
URL: http://gniretneiro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0