Sigur Ròs

Sigur Ròs - Isländsk Post Rock

Sigur Ròs är i mina ögon ett av de två största Post Rock banden. De ligger i toppen tillsammans med
Explosions in the Sky. Det är dock en ganska stor skillnad i soundet mellan dessa två band. Explosions in the Sky
spelar en mer ren Post Rock i mina öron. Sigur Ròs experimenterar lite mer. De spelar en mer mystisk musik, ibland
känns den väldigt post rock och ibland känns det mer som någon slags mjuk indiepop. De använder sig även av en del gästartister
vilket ger dem ett varierande sound med. Att Sigur Ròs har en sångare har också givit något speciellt och inte nog med det så gör hans
falseet sång att det blir något extra med.

Sigur Ròs består av jón þor (jónsi) birgisson på sång och gitarr, kjartan (kjarri) sveinsson på keyboards, orri páll dýrason på trummor
and georg (goggi) holm på bas. Bandet grundades 1994 men det tog ett tag innan dagens uppsättning kom till. Bandets hemort är Reykjavik
på Island.



Bandets discografi ser ut såhär

album

* von 1997
* von brigði (recycle bin) 1998
* ágætis byrjun 1999
* ( ) 2002
* takk... 2005
* með suð í eyrum við spilum endalaust 2008

singlar & eps

* svefn-g-englar 1999
* ný batterí 2000
* steindór andersen / rímur ep 2001
* untitled #1 (a.k.a. vaka) 2003
* ba ba ti ki di do 2004
* hoppípolla 2005
* sæglópur 2006
* hvarf-heim 2007

andra arbeten

* heima movie 2007
* hlemmur soundtrack 2002
* englar alheimsins [angels of the universe] (film & cd) 2000
* popp í reykjavík (film & cd) 1998
* smekkleysa í hálfa öld (cd) 1994

Sigur Ròs har alltså släppt en del saker med jämna mellanrum. Något som gripit mig extra är filmen "Heima" som de gjorde år 2007.
Efter att de varit ute på stora turnér under en lång tid bestämmde de sig för att göra en turné i de små fiskebyarna på hemmaplan alltså Island.
Av turnén gjorde de även en film med sjukt fina bilder och en härlig story som gör att man kommer nära bandet.
Man blir väldigt glad av den trots deras ibland lite halvbittra musik. De som producerat filmen har verkligen lyckats få ihop bilder med deras musik.
Heima är verkligen en sak en Post Rock fantast borde skaffa sig.

Sigur Ròs har även gjort en del soundtrack varvav den mest kännda låten som kommit ut i media bör vara Hoppipolla. Hoppipolla var med i den
stort prisbelönta dokumentärserien Planet Earth.

Mitt favorit album med Sigur är Hvarf/Heim som är ett samlingsalbum. Albumet innehåller riktigt mystisk och skön Post Rock. Omslaget är sjukt fint
och sitter uppe på min vägg där hemma. Min favoritlåt är Salka, en riktigt fin och ganska ren Post Rocks låt. Jag rekomenderar verkligen denna skiva.



Sigur Ròs kommer alltid finnas vid mig och i mina öron. De är oförglömliga även om jag inte lyckats uppskatta mer än en tredjedel av deras musik.





/Seb






Dela gärna med er av era egna åsikter och tankar. Kommentarer gillar jag, även om de kommer ett år efter inlägget publicerats

Kommentarer
Postat av: Johanna

2010-01-20 @ 23:30:50
Postat av: Johanna

Bra Sebbe!

Hoppas att fler hittar hit.

Johanna

2010-01-20 @ 23:31:34
Postat av: Fredde

sigur är ett riktigt bra band

2010-01-22 @ 12:46:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0